Пионерите фотографи поставили началото и популяризирали фотографското изкуство в България са:
1. Анастас Йованович (1817-1899) е роден във Враца.
Останал сирак, заминава при вуйчо си в Белград, където работи в откритата сръбска държавна печатница. Изпратен е да учи в художествената гимназия във Виена. Изучава литография, гравиране върху мед и стомана.
Oт 1839 година е един от първите във Виена запознат с фотографията дагеротипия и талботипия. През 1854 г. създава първите стереоскопски снимки. Съхранени са около 800 негови снимки.
2. Анастас Карастоянов (1822-1880). Фотограф и художник, зограф и гравьор.
Син на първия български печатар Никола Карастоянов. Проявява се като добър график, отпечатва щампи, илюстратор и художествен оформител на книги.
През 1863 г. усвоява фотографията и е един от най-известните възрожденски фотографи. Негово дело са запазените до днес образи на Васил Левски и Стефан Караджа.
Най-ранната снимка на Левски е направена през август 1867 г. В Белград, след преминаването на четата на войводата Панайот Хитов от България в Сърбия /т. нар. байряктарска снимка на Левски. Фотографията е дело на българин придворен фотограф в Белград – Анастас Карастоянов.
От втората Българска легия в Белград 1867-68г. са запазени две фотографии. Те са направени към самия край на 1867 г., или в началото на 1868г., също в Белград от Анастас Карастоянов.
На едната снимка Левски е с брат си Христо и близкия му другар Христо Иванов-Големия. Левски и Христо Големия са в черни униформи, каквито са носели легистите тогава, униформа на сръбски пехотен стрелкови баталъон според легиста Михаил Греков. Оригинален екземпляр от тази снимка се пази в музей “В.Левски” Карлово, подарена от потомците на София Зидарова-племеница на Левски.
На другата снимка от легията В.Левски е заедно със свои другари , участници в легията, в същата сръбска пехотинска униформа.
-------------------
Четвъртата фотография на Левски е в цял ръст облечен в бяла униформа. Тя е правена в края на 1868 г., или началото на 1869 г. и излиза от ателието на известния придворен художник и фотограф в Букурещ Карол поп де Сатмари, а униформата е реквизит от ателието му.
Петият портрет на Васил Левски е направен в Копривщица, през лятото или пролетта на 1870 г., изобразен в бюст, облечен в европейски градски дрехи. Този портрет се смята за най-хубав и изразителен, даващ най-добра представа за физическия и духовен образ на Левски.
Почти по същото време, 1870 г., пак в Копривщица, Левски се е фотографирал и СЕДНАЛ, в 3/4 ръст, в същите дрехи. Това е шестата негова фотография.
Седмият фотопортрет на Левски, в Букурещ, е бил най-популярен в миналото. На него той е изобразен в бюст, в граждански дрехи-черно сако, риза, нагръдник, бяла колосана яка и черна модна за онова време вратовръзка. На този последен фотопортрет Апостола е вече на 35 години.
Снимката е направена в Букурещ към месец юни 1872 г. След важното общо събрание на БРЦК. Тя е попаднала в ръцете на турската полиция, която я разпространила при издирването на Левски.
От седемте фотографии на Васил Левски , които не подлежат на съмнение, днес са известни 12 екземпляра.
-----------
3. Тома Хитров (1840-1906) е роден в Ловеч.
Участва в Белградската легия. Помощник войвода в четата на Филип Тотю. Опълченец и участник в боевете при Шипка, Шейново и Стара Загора.
Дейността му на фотограф започва в Румъния. За поколенията чрез фотографиите му са съхранени образите на Христо Ботев, Захари Стоянов, Никола Славков, Панайот Хитов, Никола Странджата.
4. Георги Данчов (1846-1908) е роден в Чирпан.
Фотограф, художник, зограф, литограф. Член е на Чирпанския революционен комитет и близък съратник на Васил Левски. Заточен за революционна дейност в Диарбекир, избягва и участва с руските войски в освободителната Руско-турска война. Установява се в Пловдив и е активен участник в Съединението.
Създава литографията "Свободна България" както и литографските портрети на Левски и Ботев, останали и до днес като образец художествено майсторство.
--